Illustration över ny ingång till motorbanan. Illustratör: Hans-Erik Johansson

Illustration över hur motorbanani framtiden skulle kunna se ut. Illustration: Hans-Erik Johansson

Storslagen vision för motorbanan

Det finns storslagna idéer för hur motorbanan i Anderstorp ska utvecklas. Det berättar Hans-Erik Johansson som tagit fram en vision för banan.

- Motorbanan och området runt kommer bli en guldklimp för hela samhället, om visionen blir verklighet.

Hans-Erik är far till Erik Johansson som nyligen blev Svensk Mästare i Formel Renault 1.6. Han är medlem i Anderstorp Racing Club, ARC, och har själv många års erfarenhet av racing men även ett specialintresse för design och infrastruktur.

Därför har Hans-Erik tagit på sig att rita upp en vision över hur framtidens motorbana i Anderstorp ska se ut och fungera. Denna vision är tänkt att vara en del i den större detaljplanen för hela området kring motorbanan som presenteras till våren 2014. Och det är en storslagen vision Hans-Erik presenterar. Grundläggande är att man flyttar tillbaka Start/Mål till den historiska platsen där ett nytt depåområde med plats för 32 boxar (garage)byggs. Den gamla läktaren rivs för att ge plats till en ny med inbyggda lounger och plats för banans personal och utrustning men också med plats för ”Smokeyseum", ett nytt museum.

Bygga en motorbana där besökaren sitter på tronen

Hans-Erik pekar på två problem med hur motorbanan ser ut idag. Dels finns bullerproblemet, dels att det inte kommer folk.

- Den är idag en av de sämsta åskådarbanorna som finns, säger Johansson.

I det förslag han lägger fram har han utgått från dessa två problem. Därför inrymmer hans ritningar absorberande ljudvallar som ljudet stannar i. Dessutom är de läktare som Johansson skissat på också av en ljudabsorberande typ. Där finns även en idé om att sätta upp ljudabsorbenter som smälter in i skogspartiet intill banan som även inrymmer ett vandrarhem.

- Jag har jobbat mycket aktivt i denna vision för att vända bullerproblemet till något positivt.

När det kommer till läktarplatserna poängterar Johansson att nya Scandinavian Raceway skall vara som en arena eller amfiteater, där besökaren på plats ska kunna följa tävlingen bättre och få mer information än från tv-apparaten hemma. Exempelvis har läktarna på lägsta sittraden en ögonhöjd på 7 meter ovanför racerbanan. Tanken är att besökaren ska kunna ha bra synfält över racerbanan, sjukstugan, Parc ferme (som är den plats som alla bilar låses in efter ett lopp i väntan på officiellt resultat) och besiktningshall. Visionen visar på 27 000 sittplatser varav 5 000 används för dragracing.

Vybild över nya start- och målrakan, samt ny depå.  Illustration: Hans-Erik Johansson

Vybild över nya start- och målrakan, samt ny depå. Illustration: Hans-Erik Johansson

En bana som håller Formel 1-standard

Hans-Erik framhåller att banans säkerhet är av stor vikt. Målet är att banan ska upp i den säkerhetsklass som godkänner att man får köra Formel 1 på banan. Även om det inte finns något uttalat mål om att åter köra formel 1-tävlingar på banan så sneglas det ändå på möjligheten för Formel 1-stall att kunna förlägga träningar och tester på banan.

Minst tre internationella motortävlingar, en EM-deltävling i dragracing, en deltävling i superbike, en deltävling för exempelvis DTM eller World Series by Renault, och även Roadracing i SM och STCC, per år. Det anser Johansson vara fullt realistiskt för exempelvis ARC att arrangera.

- Det går att arrangera många bra och publiklockande tävlingar, och i visionen ryms dessa inom det befintliga tillståndet som idag finns för motorbanan, berättar Johansson.

Mer än enbart motorsport

Det kommer finnas möjlighet till att anordna bra mycket mer än enbart motorsport på området berättar Johansson. I visionen finns plats för såväl större mässor och stora konserter med plats för närmare 20 000 publikplatser.

- Under F1-tiden 1973-78 så hade rockbandet AC/DC sin första Europaspelning här. Får vi till det här skulle vi kunna ha hit såväl stora nationella som internationella artister, menar Johansson.

En del av ny detaljplan

Arbetet med att ta fram denna vision har pågått sedan i början av 2013, och är tänkt att bakas in i den detaljplan som håller på att tas fram för hela området runt banan. Den är ett starkt bevis på att det finns idéer och en stark vilja till att utveckla motorbanan. Det menar kommunalrådet Niclas Palmgren (M). Han tycker det är tråkigt att det i samhället pratats om att kommunen skulle vara emot motorbanan och vill stänga ner den, när det i verkligheten är precis tvärt om.

- Från politiskt håll är vi, och har länge varit, överens om att området kring motorbanan ska utvecklas. Detaljplanen som A-ringen (ägaren till banan) beställt är ett bevis för det. I den kommer klargöras tydligt hur området runt motorbanan får användas.

Översiktsbild över hur hela motorbaneområdet kan komma att se ut i framtiden. Illustration: Hans-Erik Johansson

Översiktsbild över hur hela motorbaneområdet kan komma att se ut i framtiden. Illustration: Hans-Erik Johansson

50-årsjubileum 2018

Om lite mer än 4 år så firar motorbanan i Anderstorp 50 år. Hans-Erik Johansson tror att om allt faller väl ut, så kan visionen för motorbanan blivit verklighet till dess.

- Det är fullt realistiskt. Det går att genomföra visionen fram till 2018, så när på ett hotell som är tänkt att vara format som målflagga, säger en optimistisk Hans-Erik Johansson.

Om visionen

Denna vision för framtidens motorbana ska beslutas om av A-ringen AB som är ägare till motorbanan. Därefter finns möjligheten att putta in arbetet i den detaljplan som A-ringen beställt för hela området runt motorbanan. Hela detaljplanen beräknas bli färdig till våren 2014 och ställs då ut för allmänheten att tycka till om.

Sidan uppdaterades senast: 2013-10-29