Miniatyrmodell av hur mässmontern kommer att se ut.

Miniatyrmodell av hur mässmontern kommer att se ut.

Gislaved lockar Holländare

Det finns flera sätt att attrahera nya invånare. Ett är att besöka emigrationsmässan i Holland för att visa vad vi har att erbjuda – gott om plats, familjevänligt och en bred arbetsmarknad.

Invånarantalet sjunker i kommunen och ett sätt att vända trenden är att få holländare att flytta hit.

- Vi accepterar inte befolkningsutvecklingen i kommunen utan tänker göra något åt det, säger Niclas Palmgren (M), kommunalråd. Det här är ett av flera sätt.

Till helgen åker våra tre kommunalråd och ett antal tjänstemän, tillsammans med representanter för föreningslivet, ett bemanningsföretag och Isaberg Mountain Resort till Holland för att locka besökarna till kommunen. 

- Holländarna söker gott om plats, lugn och ro, närheten till naturen och ett vardagsliv som fungerar. Det kan vi erbjuda, säger Palmgren.

Fler invånare till kommunen

Anledningarna till att kommunen deltar på mässan är flera. Dels sjunker invånarantalet, vilket på sikt kan påverka kvalitén på kommunens service. Dels är det svårt att rekrytera personer med viss kompetens, både inom den kommunala organisationen och bland företagen. Sjuksköterskor, ingenjörer, lärare i praktiska ämnen, svetsare och CNC-operatörer är några av de yrkesgrupper som efterfrågas. Holländarna är även positiva till att starta företag och på det sättet kan vi bredda vårt näringsliv – fler arbetstillfällen och större utbud.

- Mixen, att vi pratar om kommunen som helhet, våra jobb och våra möjligheter för en aktiv fritid tror jag kommer bli en lyckad satsning, säger Niclas Palmgren.

Mässkoncept

Mässbesökaren möts av en monter med budskapet "Living Gislaved". Montern är uppdelad i olika avdelningar där besökaren kan registrera sig för nyhetsbrev, stå och prata runt höga bord samt en barnhörna med ritmöjligheter, fingerdockor och ballonger. Golvet är kommunens variant av en tunnelbanekarta, fast en cykelbanekarta med cykelavstånd mellan kommunens orter. Sadelskydd delas ut som presentreklam.

Förutom montern kompletteras konceptet med magasinet Living GislavedPDF som beskriver hur det är att bo, leva och arbeta i kommunen, en kampanjwebb som lanseras under fredagen, living-gislaved.se, samt en film om kommunen. De besökare som vill se mer av Gislaved kan delta i en utlottning av hotellweekends.

Mässkonceptet är ett samarbete med näringslivet i kommunen. Lokala företag har hjälpt till med film, webb, tryck och innehåll. Svensk Fastighetsförmedling erbjuder information om hus på holländska och bemanningsföretaget EPAB följer med till mässan för att prata jobb. Tillsammans med det europeiska jobbnätverket Eures och några av EPAB:s kunder erbjuder de ett antal holländare med rätt kompetens att komma till kommunen för att provjobba en vecka. Är både arbetstagare och arbetsgivare nöjda kan det leda till anställning.

- Mässan är ett fantastiskt sätt att skapa intresse för vilket bra liv man kan leva här. Det är därför jag bor här, säger Marie Johansson (S), kommunalråd. 

På dagens pressträff berättade kommunalråden Marie Johansson (S) och Niclas Palmgren (M) om satsningen på att locka holländare till kommunen

På dagens pressträff berättade kommunalråden Marie Johansson (S) och Niclas Palmgren (M) om satsningen på att locka holländare till kommunen

Anledningar till flytt

Det är dyrt att bo i Holland, dyrt med barnomsorg och man får för lite tid för fritid på grund av långa transporter berättar Niclas Palmgren, och fortsätter: Dessutom är det trångt, 480 invånare per kvadratkilometer, jämfört med 22 i Sverige. Det finns ingen orörd natur med tystnad och stillhet. När Holländarna är lediga åker alla till de skogsområden som finns, det blir som stadsmiljö i skogen.

Föreningen Toppen på Gislaveds kommun som följer med på mässan representerar Öreryd, Stengårdshult och Valdshult. Där är invånarantalet per kvadratkilometer bara 2,3 personer.

- Under det senaste året har 12 familjer flyttat till vårt område, berättar Olle Johansson från föreningen Toppen på Gislaveds kommun. Men vi blir gärna fler!

Efter mässan

Att delta på mässan ser kommunen som ett treårsprojekt och man räknar med att kunna se effekterna i form av hittflyttade personer först om några år. För de mässbesökare som redan nu är intresserade av att se hur Gislaved ser ut arrangeras två mottagningsaktiviteter under sommaren, då besökarna får en rundresa i kommunen.

- En positiv bieffekt av mässdeltagandet är att vi som bor i kommunen själva ser allt det som är bra nu när vi ska presentera det för någon annan, säger Niclas Palmgren.

Ökad turism

Oftast flyttar man efter att ha turistat några gånger i det nya landet. Isaberg Mountain Resort som är vårt största rekreationsområde, ställer också ut på mässan för att visa sin bredd med aktiviteter året om.

- För oss på Isaberg är målsättningen att inspirera till utomhusupplevelser. Vi gör det med en bred mix av aktiviteter under alla årstider och för alla åldrar, berättar Louise Söderlund, VD på Isaberg Mountain Resort.

Om mässan

Emigrationsmässan, som arrangeras för 19:e året har 12.000 besökare. Medelåldern är 37 år, 61% av besökarna har högskoleexamen och 65% emigrerar inom 1-2 år. Varje år emigrerar 142 000 holländare. Läs gärna mer om Emigraion Expo 2015.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan uppdaterades senast: 2015-02-04