Gislaveds kommun logotyp

Kontaktcenter

Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00

Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt
Gör en felanmälan

Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du larma om hjälp när som helst på dygnet om något skulle hända dig i din bostad.

Genom trygghetslarmet får du kontakt med trygghetscentralen, som kan skicka hemtjänstpersonal hem till dig. På så sätt kan du känna dig trygg och säker i ditt hem.

Så fungerar trygghetslarmet

Trygghetslarmet består av en larmknapp som du har på dig och en larmapparat med mikrofon och högtalare.

Larmknappen kan sitta på din handled, ungefär som en klocka. Den är vattentät och det är viktigt att du alltid har larmknappen på dig. Trygghetslarmet ska användas vid oförutsedda händelser. Det kan till exempel vara om du ramlar eller blir sjuk.

Så larmar du

När du trycker på knappen blir du kopplad till en larmcentral. Där finns personer som svarar dygnet runt. Larmapparaten fungerar som en högtalartelefon så du kan prata rakt ut i rummet. Trygghetslarmet fungerar endast inomhus i din bostad.

Om trygghetslarmcentralen inte får kontakt med dig via trygghetslarmet efter att du larmat ringer de alltid på den vanliga telefonen eller din mobiltelefon. Trygghetslarmcentralen kontaktar sedan personal från hemtjänsten som kommer hem till dig. Svarar du inte åker hemtjänsten hem till dig ändå.

Hemtjänsten kommer hem till dig

Det är alltid kommunens hemtjänstpersonal som kommer när du larmar, oavsett tid på dygnet.

Ansök om trygghetslarm

Du ansöker om trygghetslarm hos biståndshandläggaren, som bedömer om du behöver larm eller inte.

Du kan ansöka om ett trygghetslarm om du är över 65 år eller har en funktionsnedsättning och känner dig orolig för att till exempel ramla utan att kunna kalla på hjälp.

Mer information om avgifter inom vård- och omsorg.

Om ditt larm går sönder så kontaktar du vårt digitala serviceteam på telefonnummer 0371-813 54 eller via e-post trygghetslarm@gislaved.se

Sladdarna till larmtelefonen ska alltid sitta i. Om du inte har använt ditt larm under en månad, behöver du provlarma. Det gör du genom att trycka på larmknappen.

Trygghetslarmet är beroende av mobilnätet och elnät för att fungera. Om det saknas mobiltäckning söker trygghetslarmet andra telemaster. Blir det strömavbrott har trygghetslarmet en batterifunktion som räcker upp till 36 timmar. Om det mot förmodan skulle uppstå långvariga problem med trygghetslarmet så kontaktar hemtjänsten dig för information och alternativ lösning.

Om du inte behöver larmet längre ska du eller en anhörig kontakta din biståndshandläggare. Larmet kan inte överlåtas till någon annan. Om du inte lämnar tillbaka larmet måste du betala en avgift.

Trygghetslarm

Sidans innehåll senast uppdaterat:

Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.



Annat innehåll du kanske är intresserad av

Hitta på sidan



Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefon

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09.00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Kontaktcenter har öppet för besök måndag 8-16, tisdag till fredag 9-16.

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.