Gislaveds kommun logotyp

Kontaktcenter

Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00

Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt
Gör en felanmälan

Om du inte är nöjd med vården eller omsorgen

Om du inte är nöjd med den vård eller omsorg du får vill vi att du hör av dig till oss.

Du kan kontakta oss om du är patient, omsorgstagare eller anhörig. Det finns olika sätt att kontakta oss om du inte är nöjd.

Kontakta närmaste chef

I första hand ska du prata med chefen för verksamheten där du inte är nöjd. De har en skyldighet att ta emot klagomål och synpunkter. De ska svara och förklara vad som hänt och vilka åtgärder man ska göra för att det inte ska hända igen. Om du inte vet vem du ska kontakta så kan kommunens kontaktcenter hjälpa dig att komma rätt.

Lämna en synpunkt direkt till oss

Du kan lämna beröm eller ett klagomål direkt till oss. Tänk på att det du skriver blir en offentlig handling.

För att det ska bli lättare att utreda händelsen så är det bra om du kan beskriva:

  • Vad det är som har hänt
  • Vilka konsekvenser händelsen fått för dig eller din anhörige
  • När och var händelsen inträffade.

Du ska få svar så snart som möjligt

När du lämnat in beröm eller en synpunkt får du en bekräftelse att vi har tagit emot ditt ärende och att du ska få återkoppling inom sju arbetsdagar. Om du lämnar synpunkter åt en annan person kan informationen omfattas av sekretess. Det kan innebära att vi inte har rätt att lämna ut information till dig.

Patientnämnden fungerar som länk

Är du inte nöjd med det svar du får kan du kontakta patientnämnden. Det är en opartiskt instans som finns i alla landsting och regioner och som fungerar som en länk mellan dig och vården.

Patientnämnen (1177.se)

Anmälan till Inspektionen för vård- och omsorg

Innan du anmäler ett klagomål till Inspektionen för Vård och Omsorg, IVO, ska du först ha framfört ditt klagomål till chefen för verksamheten där du fått din vård eller omsorg eller till patientnämnden i regionen.

Vissa händelser kan du anmäla direkt till Inspektionen för Vård och Omsorg. Det kallas att lämna in ett enskilt klagomål.

Läs mer om hur du gör en anmälan på IVO:s hemsida


Sidans innehåll senast uppdaterat:

Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.



Annat innehåll du kanske är intresserad av

Hitta på sidan



Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefon

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09.00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Kontaktcenter har öppet för besök måndag 8-16, tisdag till fredag 9-16.

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.