frågor och svar gällande kundfakturor

Här kan du få svar på vanligt förekommande frågor.


Vad ska jag ange vid betalning av min faktura?

Ange fakturans ocr nummer. Du kan hitta det på två ställen på fakturan, i raden aldra längst ner på fakturan och i informationen på utbetalningskortet ovanför kundnr, fakturanr och förfallodatum.

Kan jag välja om jag vill betala min faktura till plus- eller bankgirot som står på fakturan?

Ja du kan välja om du vill betala till antingen plusgirot eller bankgirot som står angivet på fakturan.

Jag önskar att betala mina fakturor med autogiro, hur gör jag för att få det?

Du ändrar betalsätt för din faktura till autogiro genom att anmäla vilken eller vilka typer av fakturor (tex barnomsorg, hyra, vatten och avlopp) du vill betala med autogiro. Anmälan görs elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portallänk till annan webbplats under rubriken kommun och politik, vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Jag har tidigare anmält att jag vill betala mina fakturor med autogiro men det är inte autogiro på alla mina fakturor, varför? Och hur gör jag för att få autogiro på de fakturor jag inte får det för idag?

Det beror i regel på att du fått en ny typ av faktura (tex banomsorg, hyra eller vård- och omsorg) som du tidigare inte fått.

För att ändra till autogiro för din nya fakturatyp anmäller du det elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portallänk till annan webbplats under rubriken kommun och politik, vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Varför står det Makuleras på talongen på min autogirofaktura?

Detta står för att du av misstag inte ska betala fakturan manuellt då den automatiskt kommer att dras från dit konto på förfallodagen.

När kommer pengar dras från mitt konto om jag har autogiro?

Beloppet dras från ditt konto vid förfallodatum.

I vilka format kan jag välja att få mina fakturor?

Du kan välja att få din faktura i något följande format:

  • E-faktura (formaten: Peppol och Svefaktura).
  • E-faktura till bank, privatperson.
  • E-faktura till bank, företag.
  • PDF faktura via mail.
  • Pappersfaktura.

Vad innebär e-faktura till internetbank och hur anmäler jag att jag vill ha det om jag inte haft det från er tidigare?

Att du får din faktura skickad till dig elektroniskt till din bank, där fakturan går att titta på och betala elektroniskt. Önskar du att få din faktura på detta sätt anmäler du det via din internetbank. På internetbanken letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura, välj Gislaveds kommun och fyll i anmälningsformuläret.

Jag har tidigare anmält att jag vill få mina fakturor som

e-faktura men har fått fakturor i annat format, varför? Och hur gör jag för att ändra det?

Det beror i regel på att du fått en ny typ av faktura (tex banomsorg, hyra eller vård- och omsorg) som du tidigare inte fått.

För att ändra till E-faktura för din nya fakturatyp anmäler du det elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portallänk till annan webbplats under rubriken kommun och politik, vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Vad innebär PDF faktura via mail och hur anmäler jag att jag vill ha det?

Att du får din faktura skickad till e-postadress i pdf-format. Önskar du att få din faktura på detta sätt anmäler du det elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portallänk till annan webbplats under rubriken kommun och politik, vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Jag har tidigare anmält att jag vill få mina fakturor som

i pdf via mail men har fått fakturorannat format, varför? Och hur gör jag för att ändra det?

Det beror i regel på att du fått en ny typ av faktura (tex banomsorg, hyra eller vård- och omsorg) som du tidigare inte fått.

För att ändra till pdf-faktura via mail för din nya fakturatyp anmäler du det elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portallänk till annan webbplats under rubriken kommun och politik, vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Vad innebär peppol faktura och hur anmäler jag att jag vill ha peppolfaktura?

Peppol är en internationell standard för meddelanden mellan affärsparter tex fakturor. Du anmäler att du vill ha peppolfakturor i fäljande e-tjänst

För att ändra till peppolfaktura för din nya fakturatyp anmäler du det elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portallänk till annan webbplats under rubriken kommun och politik, vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Referenskrav på fakturan

Har du någon typ av referenskrav på din kundfaktura så är det viktigt att du alltid anger den till säljaren.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Får jag även en pappersfaktura om jag får e-faktura eller mail faktura?

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Vilken information får jag på den e-fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag e-fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala en e-faktura?

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickas en pappersfaktura som påminnelse. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank när jag har e-faktura till bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura till bank?

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura till bank?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Vad gör jag om jag har fått en kreditfaktura med jag redan har betalat ursprungsfakturan?

Då har du ett tillgodohavande som du kan kvitta mot annan befintlig faktura eller så kan du få det återbetalt, du meddelar hur du vill reglera tillgodohavandet genom att ansöka elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portallänk till annan webbplats under rubriken kommun och politik, vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Vad gör jag om jag har fått en kreditfaktura och jag inte har betalat ursprungsfakturan?

Då behöver du inte göra någonting, dessa två fakturor kommer att kvittas emot varandra.

Vad menas med ett tillgodohavande och hur gör jag för att reglera mitt tillgodohavande?

Ett tillgodohavande uppstår i regel pga en överbetalning av en faktura eller om en kreditfaktura inte kunnat kvittas mot ursprungsfakturan. Ett tillgodohande kan kvittas mot annan befintlig faktura eller återbetalas, du som har ett tillgodohavande meddelar hur du vill reglera det genom att ansöka elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portallänk till annan webbplats under rubriken kommun och politik, vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.


Sidan uppdaterades senast: 2020-11-19