E-faktura för leverantör till Gislaveds kommun

Sedan 1 april 2019 är det lagkrav på att skicka elektroniska fakturor till Sveriges kommuner och statliga myndigheter.

Den standard för elektronisk faktura som Gislaveds kommun använder är Peppol bis billing 3 och Svefaktura 1.0 . Här kan du läsa mer om formatet för de olika standardernalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Gislaveds kommuns identifierare för Peppol är 0007:2120000514. Identifierare för Svefaktura är SE212000051401.

Från och med den 1 april 2020 kommer vi att byta VAN-operatör från InExchange till OpusCapita.
Använder ni som leverantör idag Opus som van-operatör är det ingen förändring. Använder ni er av annan van-operatör så måste ni snarast meddela de att era fakturor till Gislaveds kommun från och med den 1 april ska skickas via OpusCapita.

Vid utskick av testfaktura använd Ref.kod 0RV till och med 31 mars 2020, därefter G90202 och meddela i ett mail till ekonomiservice@gislaved.se att en testfaktura är på väg.

Så här gör du

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har tagit fram en vägledning för dig som leverantör för offentlig sektor:

För att underlätta för dig som leverantör har Gislaveds kommun ett samarbete med en leverantör som kan leverera enkla lösningar som genererar elektroniska fakturor. Om du inte vill investera i någon programvara erbjuder Gislaveds kommun dig en helt kostnadsfri tjänst där du manuellt kan registrera upp till 100 fakturor per år. Efter du klickat på länken nedan måste du skapa ett konto där du fyller i nödvändiga uppgifter.

Mer information om ny kostnadsfri tjänst från och mer 1 april 2020 kommer löpande.

Det här ska fakturan innehålla

Det finns vissa saker som du måste tänka på när du vill fakturera Gislaveds kommun. Det handlar främst om uppgifter som är viktiga för kommunen att få in, för att rätt verksamhet ska debiteras.

Sidan uppdaterades senast: 2020-03-09