Konsumentvägledning

Kostnadsfri rådgivning

Du som bor i Gislaveds kommun kan kostnadsfri rådgivning i konsumentfrågor. Exempel på frågor som du som konsument kan få hjälp med:

  • Förköpsråd: information före köp av varor och tjänster.
  • Reklamationer: råd efter köp av varor och tjänster som inte motsvarar vad som utlovats.
  • Konsumenträtt: information om vilka rättigheter och skyldigheter du som konsument har.

När du handlar från en privatperson

Om du har handlat en vara av en privatperson så gäller inte Konsumentköplagen. Det innebär att jag som konsumentrådgivare inte heller kan hjälpa till vid tvister. Du kan heller inte pröva en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden. Behöver du hjälp kan du vända dig till en advokat eller jurist.

Nyheter


2020-03-13 MyHeritage anmäls för brott mot GDPRlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Många svenskar har skickat sina DNA-prover till gentestföretaget MyHeritage. Men Sveriges Konsumenter menar att företaget tar sig allt för stora friheter med människors känsliga uppgifter och anmäler därför företaget till Datainspektionen och Konsumentverket.

 

2020-02-28 Coronaviruset: Det här gäller om du vill avboka en resalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Anna-Karin Baltzari Danfors som är Chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå berättar vad du har rätt till och vad som händer om du blir sjuk på resa.

2020-02-17 Oseriös telefonförsäljning fortsätter trots ny laglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Konsumenter luras in i ogiltiga avtal, stressas till köpbeslut och får inte den tid till reflektion som de har rätt till. Trots att en ny lag skulle ge ökat skydd för mobilkunder som köper abonnemang per telefon, så konstaterar Konsumentverket att problemen fortsätter.

2019-12-14 Så genomskådar du telefonförsäljarnas och eventförsäljarnas fulkneplänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

”Vi ringer från din operatör och vill hjälpa dig att få ner din månadsavgift” är ett exempel på vad telefonförsäljare kan säga för att få dig att acceptera ett avtal som du egentligen inte vill ha. SVT:s Plusredaktionen har sammanställt en lista med fultrick som du ska passa dig för.

Tips!

Skydda dig mot telefonförsäljare

Många av de som söker konsumentrådgivning har ofrivilligt ingått avtal med telefonförsäljare. Ett sätt att minska mängden samtal från telefonförsäljarna är att spärra telefonen med hjälp av spärrtjänsten NIXlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontaktinformation (direktkontakt)

Skicka e-post till konsumentvägledning
Telefon: 0371-829 00
Ordinarie telefontid: måndag - onsdag 13-15

Konsumentverkets söktjänst Hallå Konsument https://www.hallakonsument.se/länk till annan webbplats

Besöksadress:
Gislaveds bibliotek
Gislegatan 5, Gislaved

Sidan uppdaterades senast: 2020-03-30