Gislaveds kommun logotyp
Datoranimerad bild på hur förskolan skulle se ut.

Så här var tanken att förskolan skulle se ut i planeringsstadiet.

Hur förbereder man en ny förskola?

Senast uppdaterad 09 maj 2025

I Gislaved har det pågått ett stort arbete med att förbereda både personal och barn på flytt till en sprillans ny förskola. Hur har man tänkt och hur har det gått?

Sörgårdens förskola klar

Det är 30 år sedan det byggdes en ny förskola i Gislaveds kommun men nu står Sörgårdens förskola klar. Den innehåller 8 avdelningar, 4 på bottenvåning och 4 på övervåning. Totalt kommer cirka 140 barn att få plats.

Foto på rektor och specialpedagog framför den nybyggda förskolan.

Jessica Thylander, rektor och Carina Hallqvist Bernhardsson, specialpedagog framför Sörgårdens förskola.

Mycket förberedelser inför kommande flytt

Jessica Thylander har jobbat som rektor i 7 år och har följt bygget sedan byggstart i september 2023. För att skapa de bästa förutsättningarna för barn, personal och vårdnadshavare påbörjades ett stort arbete, där all personal var delaktig, med att förbereda alla målgrupper inför en kommande flytt. Dessutom skulle flera gamla förskolor slås ihop på Sörgårdens förskola och det krävde noggrann planering och mycket dialog.

Sedan Jessica började som rektor har hon och hennes personal arbetat med flera olika utvecklingsområden : normkreativitet, barns integritet, tydliggörande pedagogik och lek. I utvecklingsarbetet hittade Jessica en fråga som fångade hennes intresse: ”Vilken förskola vill vi vara?”. Utifrån den har man jobbat vidare med personal för att ta reda på vilken förskola man verkligen vill vara nu när det blir helt nytt!

Foto på delar av inredningen på förskolan.

Det finns en tanke bakom allt, både stort och smått. Möbler som har en rundad form inbjuder till nya lekar.

Personalen delaktig i förskolans vision

Visioner blir lätt en fin slogan, det är Jessica medveten om. Men tanken om att ta fram en vision, som skulle kunna bli grunden till att bygga hela verksamheten på , slog rot. Personalens delaktighet i arbetet med att ta fram visionen var av stor betydelse.

– Jag tror att alla blir trygga om vi har en gemensam grund att stå på. Därför är värdeorden i vår vision extra viktiga, säger Jessica.

Foto på förskolans nya vision, det står: Vår förskola ska vara en plats där alla känner gemenskap och utvecklar självständighet, och där lek och lekfullhet får vara i centrum.

Sörgårdens förskolas vision. Värdeorden markerade i rött.

Vad ska vi heta?

Av de åtta avdelningarna på förskolan bildas 4 baser. Varje bas är döpt efter värdeorden i förskolans vision och avdelningarna är döpta med namn som är kopplade till värdeorden. Till exempel heter en bas Leken och då har man döpt avdelningarna till Fantasin och Leklusten eftersom personalen kände att de begreppen hör ihop med lek. Personal har varit djupt involverade i arbetet och fokus har varit att fördjupa tänket kring hur man vill jobba samtidigt som man skapar en samsyn.

Personal som sitter i en soffa och fikar.

Några ur personalstyrkan hittade vi för en stunds samtal i personalrummet. Från vänster: Sandra Hallberg, Alexandra Pejic, Sandra Ahlzén, Camilla Svensson, Lise-Lotte Joansson

Superstruktur skapar tydlighet och trygghet

Man har arbetat med tydliggörande pedagogik för att hitta en grundläggande nivå för all personal och barn i syfte att generera hög kvalité på förskolans arbete. I detta arbete ingår bland annat superstruktur. Superstruktur betyder att alla vet vad de ska göra och när. Allt från vem som dukar borden, vem som går till skogen, vem har telefonen, vem registrerar barnen till vem som har samling. Man har en superstruktur för varje avdelning och även en för hela förskolan! Två pedagoger har haft ansvar för att schemalägga och skapa förskolans superstruktur som de sedan varit ute i alla arbetslag och förankrat. Superstruktur låter väldigt låst och auktoritärt men det handlar om att arbetet praktiskt ska fungera och att alla ska vara trygga med vem som gör vad.

– När alla vet vad de ska göra, då kan man vara i nuet mycket mer i stället för att man ska diskutera vem som ska ta disken och vem som ska vara med barnen, förklarar Jessica.

Självklart kan man skifta och byta inom superstrukturen, men man måste ha en struktur för att för att veta vad det är man ska byta. Det är bara att gå till oss själva, man vill veta när är fika, vem man ska sitta bredvid i klassrummet. Man vill ha koll, berättar Carina Hallqvist Bernhardsson, specialpedagog.

Foto taget ovanifrån på barn som sitter och ritar.

Kreativitet är en viktig del av barnens dag på förskolan.

Studiebesök på nybyggd förskola

I juni åkte hela förskoleområdet, tillsammans med enheten Växthuset, till Nybro under en utvecklingsdag för att gå på studiebesök i en nybyggd förskola.

– Det var som att något släppte när vi gjorde det studiebesöket. Från att ha varit något abstrakt för all personal så fick de se något konkret och stämningen blev mycket positiv, säger Jessica.

Både Jessica och Carina pratar mycket om hur fantastik personalen varit och är i detta omvälvande projekt. De lyfter också barnen och hur glada och positiva de är.

Bild på personal som sitter och packar upp ur lådor.

Anna Einarsson och Faten Miro packar gladeligen upp lådorna i nya lokaler.

Vad säger barn och personal?

– Det känns nytt och fräscht. Barnen var med oss här igår och det gav en fin känsla, ler Anna Einarsson.

Foto på ett fönster med dinosaurier i.

Att fönsterbrädena är i lekhöjd passar barnen perfekt, lite dinosauriespår i träet får man räkna med.

– Det har känts bra sedan första dagen jag började här. Jag har haft en positiv inställning till det hela tiden och barnen trivs, säger Emelie Andersson.

Foto på personal sittandes på golvet bredvid barn.

Emelie Andersson är nöjd med flytten till nya förskolan.

– När jag hälsade på i den nya förskolan ville jag inte gå tillbaka till min gamla, förklarar Theo 5 år.

Foto på böcker uppställda i en trevlig miljö.

För att få barnen nyfikna på olika böcker ställer man fram dem på ett inbjudande sätt. Bredvid finns en dyna så man kan slå sig ned.

– Nya rutiner gör att man blir lite nervös men det känns jättebra och superstrukturen ger trygghet, berättar Faten Miro.

Foto på frukostvagnen oss dess innehåll.

Inget lämnas åt slumpen, även frukosten ska se inbjudande ut.

Foto på utemiljön.

Utegården fick sitt efterlängtade gräs.

Foto på personalens planeringsrum.

För att personal i lugn och ro ska kunna planera verksamheten på sin planeringstid finns ett litet rum avsatt för det.

Foto på lego.

En inbjudande lekmiljö där man kan använda sig av speglar för att se saker ur olika perspektiv och vinklar.

Foto på skötbord med en liten stege.

För att spara personalens ryggar finns en liten stege till skötbordet.

Foto på materialrummet.

Ordning och reda skapar utrymme för fantasi och lekfullhet.

Foto på utegården

En inbjudande miljö för rörelse och lek utomhus.

Foto på ett utrymme som inretts som ett litet bibliotek.

Inga utrymmen lämnas åt slumpen. Här är en liten passage som blir ett ställe att sitta ned och läsa en bok i.

Foto på en stor toalett bredvid en liten.

Är man liten behöver man en liten toalett för att kunna vara självständig.

Foto på en vanlig diskho bredvid en liten.

Samma sak gäller när man ska diska. En liten diskho för att alla ska kunna dra sitt strå till stacken.

Foto på förskolan.

Både personal och barn är stolta över sin nya förskola och ser fram emot att möta våren i den!

Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09:00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-fredag 9.00-16.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag samt afton är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.