
Kyltorn på din fastighet? Tänk på anmälningsplikten till kommunen
Senast uppdaterad 09 juni 2025
2024 beslutade regeringen att införa anmälningsplikt för kyltorn. Syftet är att minska risken för spridning av legionellabakterier – en bakterie som kan orsaka allvarlig lunginflammation. Läs mer om varför det är viktigt att du anmäler kyltorn till kommunen och hur du gör en anmälan.
Ett kyltorn är en anläggning som kyler ner vatten genom avdunstning till atmosfärens luft. Kyltorn används bland annat till luftkonditionering och vid olika industriella processer, som kraftverk och oljeraffinaderier.
Risk för spridning av legionellabakterier
Många verksamheter väljer en kyltornslösning eftersom de har en hög verkningsgrad och är kostnadseffektiva. Företag som har kyltorn ansvarar för att det inte skadar allmänheten, djur eller natur.
Kyltorn som inte sköts korrekt kan utgöra en risk för spridning av legionella. Även om antalet dokumenterade fall är relativt få, kan ett utbrott när det väl inträffar drabba ett större antal människor.
Kommunens arbete underlättas
Det är kommunen som har ansvar för tillsyn av kyltorn och vi har även ansvar för att smittspåra vid fall och utbrott av legionella. Ett av skälen till att anmälningsplikt införts är att underlätta för kommunerna vid smittspårningar. Genom att kommunerna får kunskap om var kyltornen finns får vi också bättre förutsättningar att förebygga smittspridning och bedriva förebyggande tillsyn.
Så gör du en anmälan
Lämna följande uppgifter till kommunen via e-post:
- Kontaktperson med kontaktuppgifter (e-post, telefon, adress)
- Fastighetsbeteckning
- En enkel kartskiss över var kyltornet är placerat på fastigheten.
- Eventuell teknisk beskrivning för kyltornet (frivilligt).
- Eventuella rutiner man har för kyltornet (frivilligt).