Den här nyheten är äldre än ett år.

Person planterar blommor. På armen har hon en larmknapp.

Trygghetslarm byts ut på grund av ny leverantör

Senast uppdaterad 16 mars 2023

Under april månad kommer vi byta ut samtliga trygghetslarm till en annan leverantör. Du som har trygghetslarm kommer bli kontaktad och få mer information om hur själva bytet går till.

Kommunen har upphandlat en ny leverantör av personliga trygghetslarm, som till exempel används av många äldre. Företaget heter Careium och kommer tillsammans med kommunens digitala serviceteam att utföra byten under april månad.

– Det är viktigt att du som har trygghetslarm känner dig trygg och säker i ditt hem. De nya larmen medför inte någon kostnadsökning för våra användare och bytet påverkar inte tjänsten, säger Alma Maslan, projektchef vård och omsorg i ordinärt boende.

Frågor och svar inför bytet

Vad innebär det för mig som användare?

Det blir ingen skillnad för dig som användare. Men det är viktigt att du är hemma på den överenskomna tiden när bytet ska ske. Du som har trygghetslarm kommer att bli kontaktad och få mer information.

Hur går det till?

Kommunens digitala serviceteam kommer att ta kontakt med dig och boka tid för bytet. På överenskommen tid byter vår nya leverantör Careium ut ditt trygghetslarm.

När i tiden?

Bytet sker under april 2023.

Blir det andra kostnader?

Nej. Avgifterna för trygghetslarm berörs inte av leverantörsbytet.

Påverkas något annat?

Nej. Allting kommer att fungera precis som tidigare.

Varför byter vi leverantör?

Vår nuvarande leverantör av trygghetslarm Tunstall hade teknikproblem under hösten 2020. Med anledning av detta har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) beslutat att utesluta Tunstall som leverantör från sina upphandlingar. Vi har därför anlitat en annan leverantör som fortsatt är godkänd av SKR.