En tjej provar att sitta i en rullstol och köra över ett litet gupp. Bakom henne står två andra tjejer.

Högstadieelever på upplevelseverkstad

Senast uppdaterad 25 januari 2024

Närmare 350 åttondeklassare från kommunens högstadieskolor har under veckan åkt till Värnamo sjukhus för att prova på olika delar inom vård- och omsorgsyrken. Där har man bjudit in eleverna till en upplevelseverkstad, en form av mässa. Bakom arrangemanget står Vård- och omsorgscollege som kommunen är en del av.

Tre av eleverna som under onsdagen besökte upplevelseverkstaden är Tuva, Alice och Ella som till vardags går på Åsenskolan i Anderstorp. De tycker det var en intressant dag och roligt att få höra lite mer om vilka yrken som finns.

- Det har varit kul, tycker alla tre, och väldigt spännande fyller Alice i.

- Jag tycker det var intressant att vi fick lära oss saker genom att få testa, anser Ella.

På plats har kommunen haft medarbetare inom socialförvaltningen för att berätta mer om de olika yrkena och arbetena som finns inom vård- och omsorgsverksamheten. Störst fokus har dock lagts på att låta eleverna prova olika moment.

- Jag har fått testa på hjärt- och lungräddning, och så fick jag min arm gipsad. Det var annorlunda, men kul, berättar Tuva.

- Ja, säger Alice, Det var spännande att få testa på att bli gipsad och hur man gör, tycker Alice.

Skulle kännas roligt att få arbeta med människor

Tuva berättar att hon absolut skulle kunna tänka sig att arbeta inom något vård- och omsorgsyrke i framtiden. Man får uppleva många saker, lära sig mycket och så får man träffa många människor. Alice och Ella utesluter inte denna typ av arbete i framtiden men är lite mer osäkra. Alice tycker det känns lite läskigt med sprutor och blod. Samtidigt får man jobba med människor vilket skulle vara roligt tycker Ella.

En underarm av konstmaterial som ungdomar övar att ta blodprov i med hjälp av en spruta.

Ungdomarna har fått prova på en rad olika moment inom vård- och omsorgsyrket. Här övar man på att ta blodprov.

Viktig satsning för att locka fler ungdomar till vård- och omsorgsyrken

Vi vill att ungdomarna som besöker oss under dessa tre dagar får en positiv och minnesvärd upplevelse av yrken inom vård och omsorg. Då kan vi locka fler att vilja arbeta inom branschen. Det berättar Berat Shabani som är enhetschef inom socialförvaltningen och ansvarig för kommunens vård- och omsorgcollegesamarbete. Genom att under de här dagarna visar bredden av yrken och arbetsuppgifter som finns inom vår verksamhet kan vi inspirera ungdomar att välja en utbildning inom vård och omsorg, säger Berat.

- Det finns ett stort behov av vård- och omsorgspersonal nu och framöver, inte bara i kommunen och länet, utan i hela Sverige. Därför anordnar vi upplevelseverkstaden, så våra ungdomar kanske får ett ökat intresse av vård- och omsorgsyrkena när de ser bredden av arbetsuppgifter, berättar Berat.

Om Vård- och omsorgscollege

Vård- och omsorgscollege skapades på nationellt plan 2008 för att vara en drivkraft i kompetensförsörjningen inom vård och omsorg. Genom att arbeta med utbildning och kompetensutveckling ska Vård- och omsorgscollege bidra till att det finns många med rätt kompetens som vill arbeta inom vård och omsorg, både nu och i framtiden. 2019 bildades ett länsövergripande vård- och omsorgscollege. Sedan dess är också Gislaveds kommun en del av samarbetet.

Bildspel från upplevelsemässan

I bildspelet kan du bläddra bland bilderna för se mer av vad eleverna fått testa på.