DigiVi - Dejtingapp för personer med funktionsnedsättning

Senast uppdaterad 28 mars 2024

Nu finns det en ny app som heter DigiVi för personer med funktionsnedsättningar. Med DigiVi kan du lätt hitta nya vänner eller någon att bli kär i. Du kan också bara prata och umgås med andra.

Att ha vänner och människor som bryr sig om en är viktigt. Det gör oss gladare och mindre ensamma. Därför vill DigiVi hjälpa dig att träffa andra. Du kan hitta någon som gillar samma saker som du. Du kan prata, skicka bilder eller till och med prata in dina meddelanden om du inte vill skriva.

DigiVi är för alla som känner sig ensamma eller som vill ha fler vänner. Du kan göra en egen profil där du berättar om dig själv och vad du gillar. Sedan kan du börja leta efter nya vänner eller någon att bli kär i.

– Jag tycker det är viktigt att personer med intellektuell funktionsnedsättning ska få en chans att både skaffa vänner och kärlek, då man i den vanliga dejtingdjungeln tyvärr är väldigt utsatt. Vi hoppas på att den ska kunna förebygga ensamheten som många har. Jag ju fått en del mail om att man just känner ensamhet, säger Indira Makic, DigiVi ombud och stödassistent funktionshinder.

Utvecklad av Relationer som funkar

Appen är utvecklad av Relationer som funkar, ett FUB-projekt finansierad av Allmänna arvsfonden. Riksförbundet FUB är en intresseorganisation som arbetar för att personer med intellektuell funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott liv. Läs mer på Relationer som funkars webbplats https://www.relationersomfunkar.se/

Skapa konto med hjälp av DigiVi-ombud

För att kunna använda DigiVi så behöver du hjälp att skapa ett konto.
Då träffar du ett DigiVi-ombud och visar din legitimation.

På sidan DigiVi - en relationsapp för personer inom LSS kan du läsa mer och hitta kontaktuppgifter till ombud.

Se en film om hur det går till att skapa ett konto