Gislaveds kommun logotyp
fiskfileer ligger på ett bleck. över dem har man strött olika grönsaker.

Matdistribution ersätts av hemhandling

Senast uppdaterad 01 juli 2025

I våras beslutade Socialnämnden att ändra riktlinjerna för matdistribution och ersätta dem med insatsen inköp av dagligvaror – eller hemhandling, som det också kallas.

Förändringen innebär att de brukare som idag får ett mål varm mat levererat hem i stället kommer att få beställa mat från matbutik och få den levererad. Du får hjälp med beställning och leverans om du har behov av det.

Undantag för dig som behöver specialkost

Det är inte alla brukare som påverkas av de ändrade riktlinjerna. De som behöver specialkost av medicinska skäl är undantagna. Det kan till exempel röra sig om kost med anpassad konsistens, glutenfritt, mjölkfritt eller laktosreducerat.

Brukare som behöver specialkost kommer även fortsättningsvis att få insatsen matdistribution.

Så förändras matdistributionen för dig som inte behöver specialkost

Under andra halvåret 2025 kommer socialförvaltningen att börja följa upp beslut om matdistribution. Du som har ett sådant beslut kommer därför att bli kontaktad av en biståndshandläggare under hösten. Syftet är att se över och eventuellt uppdatera ditt nuvarande beslut.

Målet är att ha följt upp alla beslut – närmare 300 – innan årets slut. Uppföljningen sker område för område, utifrån vår kommungeografiska indelning.

Du behöver inte göra något själv

Du som idag får ett varmt mål mat hemlevererat kommer att fortsätta få det som vanligt tills en handläggare hör av sig.

I samband med uppföljningen kan beslutet komma att ändras och i vissa fall ersättas med så kallad hemhandling – det vill säga att du får hjälp med att handla hem de måltider du själv väljer.

Personal utbildas i nutrition

Eftersom hemtjänstpersonal vid behov ska kunna hjälpa till att beställa hem mat är det viktigt att de har en grundläggande kunskap om näringslära (nutrition) och bra mat för äldre. Därför kommer både hemtjänstpersonal och kostombud under hösten att kompetensutvecklas inom området. Syftet med utbildningarna är att öka kunskapen om äldres näringsbehov och stödja goda matvanor i vardagen.

Förbättringar och anpassningar inför övergången till hemhandling

Socialförvaltningen arbetar just nu med flera insatser för att övergången till hemhandling ska bli trygg och fungerande:

  • Anpassade leveranstider – ställtider ses över och undantag kan göras vid behov, så att rätt hjälp kommer i rätt tid.
  • Trygg bemanning – bemanningen planeras för att kunna hjälpa till med exempelvis uppvärmning, hantering av mat i hemmet och andra insatser.
  • Råd om mat i hemmet – stöd ges kring hur maten bäst värms, förvaras och delas upp för både trygghet och hälsa.
  • Samarbete med leverantörer och butiker – en aktiv dialog förs med distributörer och möjligheten att samverka med butiker ses över för ett bättre utbud.

Relaterad information

Förändringar väntas efter beslut i socialnämnden – publicerad 27 mars 2025

Informationssidan om matdistribution

Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

09.00-15.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09:00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

11.30-12.30

Besök receptionen

Måndag-fredag 9.00-15.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag samt afton är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.