Gislaveds kommun logotyp

Digitala möten och rehabinsatser i nytt pilotprojekt

Senast uppdaterad 03 oktober 2025

Ett nytt pilotprojekt har nyligen startat där kommunens rehabenhet testar digitala möten och rehabinsatser på distans.

Projektet går ut på att ge vissa rehabiliteringsinsatser, exempelvis träning, uppföljning och handledning digitalt via en surfplatta. Tjänsten är frivillig och erbjuds som ett komplement eller alternativ till de fysiska hembesöken. De digitala insatserna medför inte någon extra kostnad för patienten.

Så här kommer det att fungera

Patienter som har en rehabiliteringsplan kommer att kunna kombinera digitala och fysiska besök utifrån hur behovet ser ut, berättar Erica Leandersson som är enhetschef och leder pilotprojektet tillsammans med hennes arbetsgrupp.

Hon menar att planeringen av de digitala tjänsterna är en av grundstenarna i projektet. Därför görs den tillsammans mellan patienten och legitimerad personal. Patienten får låna en surfplatta från kommunen och personal hjälper till med installation, uppstart och visar hur det fungerar.

- Vi har patienter i alla åldrar och vi kommer börja i en mindre skala med de invånare som bor i ordinärt boende. Det är enkelt att komma igång och använda. Samtidigt förstår vi att digitala insatser inte passar alla. Skulle patienten uppleva att det inte fungerar för den, kan man själv välja att återgå till fysiska besök, berättar Erica.

Minskad restid leder till ökad tid med patienter

Gislaved är geografiskt en stor kommun. Det är ett stort område som rehabpersonalen ska täcka in vilket gör att mycket tid går åt att ta sig mellan kommundelarna. I pilotprojektet undersöks om digitala rehabinsatser för de patienter som vill och kan, leder till att personalen får utrymme för fler antal besök totalt utifrån att restiden minskar.

- Vi jobbar kontinuerligt med utveckling av vår verksamhet för att nyttja våra resurser på bästa sätt. Hela arbetsgruppen som jobbar med pilotprojektet ser fram emot och tror att detta arbetssätt kan upplevas som positivt för den enskilda invånaren. Vi kommer också under projektets gång lyssna in patienternas upplevelse och återkoppling för att utveckla arbetssätt, berättar Erica.

Om projektet

Pilotprojektet startade den 1 september och ska pågå i 7 månader. Under projektets gång kommer man samla på sig erfarenheter och kunna finjustera. Efter att projektet avslutats kommer det göras en utvärdering som ligger till grund för hur man ska gå vidare.

Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09:00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-fredag 9.00-16.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag samt afton är telefon och reception öppen 08.00-12.00.