
Tydligt lyft för äldreomsorgen i kommunen – fler nöjda med både boende och hemtjänst
Senast uppdaterad 09 december 2025
Årets brukarundersökning från Socialstyrelsen visar att kommunen tar stora kliv framåt. Nöjdheten bland de äldre har ökat markant, särskilt inom våra vård- och omsorgsboenden där vi nu ligger över riksgenomsnittet i de flesta undersökta områden. Samtidigt visar resultatet att det finns områden där vi behöver bli tydligare och bättre.
Varje år genomför Socialstyrelsen undersökningen ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?”. Nu har resultatet för 2025 kommit, och för kommunens del pekar kurvorna uppåt på flera viktiga områden.
Stark utveckling inom vård och omsorgsboenden
Störst positiv förändring syns inom kommunens vård- och omsorgsboenden. Här uppger 85 procent av de svarande att de sammantaget är ganska eller mycket nöjda med sitt boende. Det är en rejäl ökning jämfört med förra året då siffran låg på 72 procent , och resultatet ligger nu klart över riksgenomsnittet på 79 procent.
En bidragande faktor till den ökade trivseln är möjligheten att komma ut i friska luften. Här har nöjdheten ökat kraftigt, från 60 procent i fjol till 70 procent i år. Även nöjdheten med aktiviteterna på boendena har vänt uppåt samt om brukaren känner att personalen har tillräckligt med tid för att utföra sitt arbete.
- Det är fantastiskt roligt att se hur nöjdheten totalt har ökat rejält, från 72 till 85 procent på bara ett år. Vi har satsat på att skapa en mer aktiv vardag och göra det enklare för de boende att komma ut i friska luften, vilket vi ser ger resultat i undersökningen. Det bekräftar att det arbete och engagemang som medarbetarna lägger ner har stor betydelse. Samtidigt ser vi att vi behöver bli tydligare med hur man kan lämna synpunkter. Det ska vara enkelt för både boende och anhöriga att påverka och tycka till om verksamheten, säger Meliha Pismo, verksamhetschef för kommunens vård- och omsorgsboenden.
Hemtjänsten får toppbetyg
Även inom hemtjänsten är resultaten mycket starka. Hela 92 procent av brukarna i kommunen uppger att de är sammantaget nöjda med sin hemtjänst. Det kan jämföras med snittet i riket som ligger på 85 procent.
De äldre ger särskilt höga betyg till personalens bemötande (97 procent nöjda) och tryggheten i att bo hemma med stöd (87 procent trygga).
- Att 92 procent av våra brukare är nöjda med hemtjänsten är ett fint betyg till våra medarbetare som varje dag gör sitt bästa för att möta behoven hos våra brukare. Trygghet och bemötande är centrala delar i vårt grunduppdrag och att så många brukare ger hemtjänsten höga betyg på dessa områden känns både bra och viktigt. Samtidigt ser vi att det finns områden vi kan förbättra, bland annat när det gäller att stärka kontinuiteten i omsorgen. Det är något vi kommer att fokusera på framöver, för att våra brukare ska känna ännu mer trygghet och få en mer sammanhållen omsorg. Detta är en prioriterad uppgift för oss under det kommande året, säger Alma Maslan, verksamhetschef med ansvar för bland annat hemtjänsten.
Resultatet analyseras nu djupare för att ta fram handlingsplaner för de områden där förbättringspotential finns.
Kort om undersökningen
- Vård- och omsorgsboende: 92 personer svarade på enkäten (svarsfrekvens i kommunen: 43,8 %, riket: 43,7 %).
- Hemtjänst: 232 personer svarade på enkäten (svarsfrekvens i kommunen: 56,7 %, riket: 56,3 %).
- Trygghet: 87 % känner sig trygga på sitt äldreboende. Lika stor andel (87 %) känner sig trygga med hemtjänsten.
- Bemötande: Personalen får mycket höga betyg för sitt bemötande inom både boende (95 %) och hemtjänst (97 %).
Undersökningsresultatet i sin helhet kan du ta del av på socialstyrelsens webbplats