Gislaveds kommun logotyp
Ulf sitter på soffkanten, bredvid sin Mamma Gerd, 93 år.

Ulf, son till Gerd, ger hemtjänsten högt betyg.

Stort engagemang när anhöriga tycker till om hemtjänsten

Senast uppdaterad 11 december 2025

I våras genomförde socialförvaltningen en intervjuundersökning med invånare som har hemtjänst för att fånga upp vad som fungerar bra och vad som kan förbättras. Nu under hösten har man gått vidare och gjort en liknande undersökning, denna gång med anhöriga till de som har hemtjänst.

Resultaten visar på ett mycket högt förtroende, där personalens bemötande och engagemang lyfts fram som hemtjänstens största styrkor. Nu tar man med sig både det som är bra men även det som går att förbättra i det fortsatta utvecklingsarbetet.

- Jag vill rikta ett varmt tack till alla de 67 anhöriga som valde att delta i undersökningen. De anhörigas engagemang visar hur mycket man bryr sig om närståendes välbefinnande. Deras perspektiv är viktigt för att utveckla hemtjänsten, säger Alma Maslan som är verksamhetschef med bland annat ansvar för hemtjänsten.

Bemötande och trygghet i topp

Den samlade bilden från intervjuerna är mycket positiv. Majoriteten av de anhöriga är nöjda med den hjälp som ges, och nästan alla uttrycker en stor uppskattning för personalen:

  • 95 % är nöjda med personalens bemötande.
  • 90 % upplever hög trygghet i kontakten med hemtjänsten.
  • 85 % är nöjda med hjälpen de får totalt sett.

Personalen beskrivs genomgående som trevlig, omtänksam, professionell och lyhörd. Särskilt när samma personal återkommer regelbundet upplevs tryggheten som allra högst.

En av de anhöriga som medverkade är Ulf Eriksson, son till Gerd Eriksson, 93 år. På frågan hur han upplever hjälpen från hemtjänsten svarade han:

- 5 av 5, kanonbra. Han betonade också personalens bemötande, - Alla tjejer och killar är kanonbra, bästa i Sverige.

Förbättringsområden

Intervjuerna har också gett viktig kunskap om var hemtjänsten kan bli ännu bättre. De områden som oftast lyfts fram av anhöriga handlar om kontinuitet och kommunikation.

- Undersökningsresultatet visar att vi fortsatt behöver arbeta med frågor som rör kontinuitet, att försöka minska antalet olika personal per brukare. Vi kan även förbättra våra kommunikationsrutiner mellan medarbetare, brukare och anhörig. Det är frågor som är viktiga för att stärka hemtjänsten i vår kommun än mer, säger Alman Maslan.

Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09:00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-fredag 9.00-16.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag samt afton är telefon och reception öppen 08.00-12.00.