Liten flicka i klädd i rosa sitter på en mans axlar med en Sverigeflagga i handen.

Fira nationaldagen i kommunen!

Senast uppdaterad 30 maj 2023

Välkommen att fira nationaldagen på flera platser i kommunen med musik, tal och andra aktiviteter.

Tisdagen den 6 juni kan du fira nationaldagen i Anderstorp, Gislaved och Reftele på följande platser:

Torget, Anderstorp
Parad avgår från Brogatan och samling sker vid hållplats Anderstorps station kl. 14.00, därefter avmarsch kl. 14.15. Högtidsprogram och flera aktiviteter genomförs på torget efter avslutad parad.

Arrangör: Anderstorps Hembygdsförening

Hembygdsparken, Gislaved
Firandet startar i Hembygdsparken kl. 16.00. Högtidstal hålls av Irene Oskarsson, ordförande för Jönköpings läns hembygdsförbund. Gislaved Westbo musikkår med drillflickor och Gislaveds manskör medverkar. Det kommer att bjudas på visning av parkens stugor och en överraskning. Det finns även kaffeservering på plats.

Arrangör: Gislaveds hembygdsförening

Solbacka, Reftele
Firandet startar kl. 15.30. Det bjuds på sång och musik med de lokala körerna. Det finns även kaffeservering på plats.

Arrangör: Reftele Samhällsförening och Teaterföreningen ÖRAT

Medborgarskapsceremoni

Gislaved Drum Corps uppträder på Stortorget i Gislaved kl. 11.45. Högtidstal hålls av kommunfullmäktiges ordförande Niclas Palmgren.

Sedan 2015 har vi välkomnat nyblivna svenska medborgare som bor i kommunen till en ceremoni i kommunhuset i Gislaved. Ceremonin hålls för inbjudna gäster i samband med nationaldagen.