Ett moln gjort av papper och vadd. Under molnen hänger färgglada girlanger som ska föreställa blixtar.

Pyssla på biblioteket i juli!

Senast uppdaterad 11 juli 2023

Under hela juli månad anordnas pyssel på biblioteken i Smålandsstenar, Anderstorp och Gislaved. Barn (och vuxna) i alla åldrar är välkomna.

Pärlplattor, drömfångare, regnbågsträd och äggkartonggubbar – det och mycket mer kan du pyssla på biblioteken i sommar. Varje vardag i juli händer det något kul på biblioteken i Smålandsstenar, Anderstorp eller Gislaved. Pysslet pågår i en till två timmar, har ingen åldersgräns och kräver ingen föranmälan. Välkommen!

Smålandsstenar
Måndagar och torsdagar kl. 10.30

Anderstorp
Tisdagar och torsdagar kl. 13.00

Gislaved
Måndagar, onsdagar och fredagar kl. 14.00

Vilket pyssel som står på schemat vid de olika tillfällena kan du se på bibliotekets webbplats.

Egenpysslade fluffiga moln

Onsdagen den 5 juli var flera pysselsugna barn och vuxna på Gislaveds bibliotek för att göra egna fluffiga moln av papper, vadd och fantasi. Bland de pysslande besökarna fanns såväl sexåringar som var där med sina föräldrar, som tolvåringar som var där tillsammans med en kompis.

– Det är jättebra att det finns aktiviteter som dessa under lovet. Vi kommer absolut komma och pyssla igen, kanske redan imorgon om barnen får bestämma, skrattar en förälder.

Emma Granlund, bibliotekarie, tipsar om att göra biblioteksbesöket till en rolig aktivitet genom att kombinera pyssel och boklån.

– Om barnen inte är så intresserade av att åka till biblioteket så kan pysslet vara ett bra knep för att komma hit. När ni ändå är på plats så kan ni passa på att låna lite böcker också, säger Emma. Vi hjälper gärna till att hitta böcker efter intresse och läsnivå!

Pyssel för alla åldrar

Kristina Serey Mendez arbetar som barn- och ungdomsbibliotekarie på Gislaveds bibliotek och är den som planerat och förberett sommarens pyssel.

– Vi har försökt tänka på att alla pyssel ska passa så många som möjligt och att de ska gå att anpassa efter ålder och intresse. Till pysslet med moln hade vi exempelvis förberett en mall för att göra ett moln och färdigklippta remsor till girlangerna, men vill man försöka att göra något själv eller kommer på en egen idé så är det jätteroligt om man vågar testa, säger Kristina.

Kristina, bibliotekarie, visar hur man gör en girlang av pappersremsor och tejp.