Stort intresse för sverigefinsk kultur när kommunen arrangerade minoritetsdag

Senast uppdaterad 30 november 2023

Kommunens första minoritetsdag blev en lyckad dag där den färgstarka sverigefinska kulturen stod i centrum med allt från bastumusikal och finska delikatesser till bastubad.

För första gången har kommunen anordnat en minoritetsdag, detta i form av en festival för att fira sverigefinsk kultur. Lördagen den 11 november dukade vi fram en sverigefinsk kulturbuffé i Glashuset, Gislaved. Minoritetsdagen var en del av en större satsning i Jönköpings län för att öka kunskapen om Sveriges fem nationella minoriteter.

Heli Villanen, utvecklingsledare på kommunen och konferencier under minoritetsdagen, menar att vi även i fortsättningen behöver satsa brett på minoritetskulturen.

– En levande sverigefinsk kultur lyfter språket. Gislaved ingår i finskt förvaltningsområde och därför ska vi stärka sverigefinska minoritetens identitet och stödja användning av finska. Lokalt engagemang är a och o för arbete inom finskt förvaltningsområde, säger Heli.

En lyckad dag med många deltagare

På programmet under minoritetsdagen stod bland annat berättarföreställningen Satumaa av Anna Heikkinen och Längtans kapell, en lokal bastumusikal, finska delikatesser, litteratur och bastubad. Även Gyllengårdens förskola var med och bidrog till barnens pysselhörna med "hattifnattar" och finska flaggor. Det blev en lyckad dag med cirka 150 deltagare på plats, de flesta kom från kommunen men även besökare från andra kommuner deltog.

Minoritetsdagen arrangerades av kommunen i samarbete med flera lokala föreningar samt Svenska kyrkans finskspråkiga verksamhet.

– Att minoriteten själva utformade innehållet till minoritetsdagen var viktigt. Vi håller kulturlivet levande lokalt när vi arrangerar den här typen av event, säger Heli.

Kunskapskonferens 10 november

Fredagen den 10 november deltog kommunen också i en kunskapskonferens om nationella minoriteters rättigheter. Som ansvarig för finskt förvaltningsområde i Gislaveds var Heli på plats för att prata om framgångar och utmaningar i det arbetet. Två personer från finska föreningen deltog även i en paneldiskussion som handlade om vad man är stolt över och hur vissa fördomar fortfarande hindrar minoriteter från att leva öppet och tryggt i samhället

8 personer står bredvid
varandra på en scen.

På bilden från kunskapskonferensen syns region Jönköpings län arbetsgrupp för nationella minoriteters rättigheter, samt Heli Villanen.

Finskt förvaltningsområde sedan 2018

Gislaveds kommun ingår sedan år 2018 i finskt förvaltningsområde. Det innebär att kommunen har ansvar för att skydda och främja det finska språket och den sverigefinska kulturen. Detta görs bland annat genom att anordna och stödja olika kulturaktiviteter. Att erbjuda information om minoritetsrättigheter och inflytande i frågor som berör nationella minoriteter är ytterligare ett av kommunens huvuduppdrag enligt minoritetslagen.

Läs mer på sidan om Finskt förvaltningsområde.