Gislaveds kommun logotyp

Fabian Roos Alatalo och Viola Karlsson, 5 år, visade runt på nya förskolan. Här i det lilla biblioteket.

Fanfar och bandklippning när Sörgårdens förskola invigdes

Senast uppdaterad 23 maj 2025

Sörgårdens nya förskola är invigd. Med åtta avdelningar, en stor utegård och en tydlig vision är den byggd för att möta behoven hos både barn och personal.

Torsdagen den 8 maj var en efterlängtad dag. Då invigdes Sörgårdens nya förskola, den första nya förskolan som byggts i Gislaveds kommun på över 30 år. Invigningen firades med fanfar, bandklippning och fika i solskenet och på kvällen kom över 260 nyfikna besökare för att kika in på öppet hus.

Bandklippning, fanfar och fika på gården

Invigningen hölls under förmiddagen och samlade förutom barn, pedagoger på förskolan, även rektor, förskolechef, utbildningsnämndens ordförande, byggentreprenörer och andra som varit involverade i projektet. Bandet klipptes av utbildningsnämndens ordförande Maria Gullberg Lorentsson tillsammans med två barn, till tonerna av en högtidlig fanfar. Efteråt bjöds alla barn på fika som förberetts av måltidsavdelningen i det nya köket. Även tidning och radio var på plats – och några av barnen fick chansen att berätta om sin nya förskola.

Rektor Jessica Thylander, verksamhetschef förskola Helena Johansson och utbildningsnämndens ordförande Maria Gullberg Lorentsson. 

Fullt hus på öppet hus

Under eftermiddagen öppnades dörrarna för allmänheten och intresset var stort. Hela 260 personer tog chansen att se hur kommunens nya konceptförskola blivit. Besökarna fick rundvandring, möjlighet att träffa personal och uppleva den nya miljön både ute och inne.

Byggd för att passa både barn och pedagoger

Sörgårdens förskola är den första i kommunen som byggts enligt ett färdigt modulkoncept från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Byggnaden är i två våningar, med fyra avdelningar på varje plan. Att bygga på höjden har bland annat gjort det möjligt att skapa en större och mer varierad utegård.

De yngre barnen har sin verksamhet på nedervåningen, medan de äldre har sina avdelningar en trappa upp. Förskolan har plats för cirka 140 barn och är inredd med likadana möbler på alla avdelningar. Det är ett genomtänkt val som gör det enkelt att anpassa miljön efter behov.

Miljö som främjar självständighet

Möbler och inredning är valda för att fungera för både barn och vuxna. Särskilt stor vikt har lagts vid att skapa en miljö som främjar barnens självständighet. Borden är lägre, så att barnen lätt kan nå upp, men inte så låga att det blir obekvämt för en vuxen att sitta intill. Därför används stolar med vanlig sits i vuxenstorlek, men med kortare ben.

Handfat, toalettstolar och andra detaljer är placerade så att barnen själva kan tvätta händerna, gå på toaletten och delta i vardagens rutiner. Trappräcket i hallen är uppdelat i två nivåer, en för barn och en för vuxna, så att även små barn kan hålla i sig. Skötborden har trappsteg så att barnen själva kan ta sig upp, vilket också underlättar för personalen som slipper tunga lyft.

– När barnen klarar saker själva och inte behöver be om hjälp hela tiden, bygger det en trygghet i dem. Självständighet handlar inte bara om pedagogik och bemötande, utan också om att miljön är utformad så att barnen faktiskt kan göra saker på egen hand. Vi har varit noga med detaljerna – allt från höjden på handfat till hur barnen tar sig upp till skötbordet. Samtidigt är det viktigt att vi vuxna också får en fungerande arbetsmiljö, säger rektor Jessica Thylander.

Diskbänk anpassad både för stora och små. 

Ny vision har gett avdelningarna sina namn

Jessica har följt byggnationen från start och beskriver förskolan som ett resultat av både noggrann planering och stort engagemang från personalen. Inför flytten, då Sörgårdens förskola slogs samman med Gisle förskola och Trastgårdens förskola, startade ett omfattande arbete för att förbereda barn och medarbetare.

Tillsammans har personalen formulerat en gemensam vision för den nya verksamheten:

Vår förskola ska vara en plats där alla känner gemenskap och utvecklar självständighet, och där lek och lekfullhet får vara i centrum.

Visionen har inte stannat vid en formulering på väggen, utan genomsyrar nu det dagliga arbetet.

– Jag tror att alla blir trygga om vi har en gemensam grund att stå på. Därför är värdeorden i vår vision extra viktiga, säger Jessica.

För att göra visionen levande har avdelningarna på förskolan fått namn som anknyter till dess innehåll, till exempel Fantasin, Leklusten, Upptäckaren och Vänskapen.

På vår pedagog-sida kan du läsa mer om arbetet med visionen och hur pedagogerna arbetat fram sin nya superstruktur.

En bild med texten: Vår skola ska vara en plats där alla känner gemenskap och utvecklar självständighet, och där lek och lekfullhet får vara i centrum. 

Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09:00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-fredag 9.00-16.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag samt afton är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.