
Årskurs 4 lär sig om säkerhet i trafiken
Senast uppdaterad 30 september 2025
Den årliga trafikutbildningen för årskurs 4 genomfördes under hösten med både teori och praktiska övningar på cykel. Eleverna fick träna på att bli säkrare trafikanter och reflektera över vilket ansvar man har i trafiken.
Under hösten har alla kommunens fyror fått ta del av en trafikutbildning tillsammans med NTF – Nationella trafiksäkerhetsförbundet.
– Som förälder kan det kännas oroligt när barnen rör sig i trafiken på egen hand. Den återkommande trafikutbildningen i årskurs 4 är ett sätt för oss som kommun att ta vårt ansvar och ge barnen viktiga kunskaper och göra dem till tryggare trafikanter, tillsammans med vårdnadshavarna, säger Jonny Sveningsson, utvecklingsledare inom utbildningsförvaltningen.
Praktiska övningar på cykel
En förmiddag i september var det eleverna i årskurs 4 på Gullviveskolan som fick träna på cykelbanor, diskutera trafikregler och prata om ansvar i trafiken. Utbildningen bestod av både teori och praktik och engagerade eleverna från start.
Den praktiska delen började med att kontrollera hjälmarna. Eleverna fick lära sig varför hjälmen ska sitta stadigt och inte kunna åka av. Därefter fick de träna balans och cykelkontroll på olika banor. Några moment var att cykla slalom, köra så långsamt som möjligt, träna på att sträcka ut handen inför en sväng och balansera nästan helt stilla på cykeln.
– När man kör sakta har man som mest kontroll, därför är det viktigt att öva på, förklarade Sara och Maria, utbildare från NTF.

Teori i klassrummet
Efter cykelövningarna väntade teori i klassrummet. Eleverna fick kunskap om trafikregler, hur en säker cykel ska vara utrustad och varför reflexer och hjälm är avgörande för säkerheten. De såg också en film där ungdomar berättade om egna olyckor i trafiken, något som väckte många tankar och frågor hos eleverna.
– Det var lite läskigt att se en av killarna efter olyckan när han låg inkopplad i respirator och massa slangar, tyckte en av eleverna.
Distraktioner i trafiken diskuterades också. Att titta i mobilen, lyssna på hög musik eller vara ouppmärksam kan få stora konsekvenser. Bara på några sekunder med blicken ner i telefonen hinner mycket hända i trafiken. Om du till exempel kör i 40 km/h och tittar ner i mobilen i bara två sekunder, hinner du rulla över 20 meter.
Elsparkcykel – samma regler som för cykel
Under samtalet om trafikregler pratades det också om elsparkcyklar, något som många elever kände igen sig i och hade frågor om.
Många av reglerna för elsparkcykel är desamma som för cykel. Till exempel att alla under 15 år måste använda hjälm och att fordonet ska ha broms, ringklocka, lampor och reflexer. Elsparkcykeln ska köras på cykelbanan eller i vägrenen/på vägen. Bara barn under 8 år får använda trottoaren. Till skillnad från cykeln är det inte tillåtet att skjutsa – på elsparkcykeln får det bara åka en person åt gången.
Vad har du för ansvar i trafiken?
I slutet av lektionen diskuterades frågan om alla har ett ansvar i trafiken och vad det i så fall innebär. Eleverna fick själva komma med exempel, och några av de saker som lyftes fram var att:
- använda hjälm som sitter ordentligt (minst tills man fyller 15 år men gärna efter)
- se till att cykeln har reflexer, ringklocka och lyse
- visa tydligt tecken när man ska svänga
- använda reflexer för att synas i mörkret
- inte kolla i mobilen när man rör sig i trafiken
- vänta tills det är ens tur att gå över vägen
%20IMG_3323.webp)
Trafikutbildningen avslutades med teori och samtal i klassrummet.
Om NTF
NTF står för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande. Organisationen arbetar för ökad trafiksäkerhet och förverkligandet av Nollvisionen; att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.