1. Viktigt meddelande: Koka dricksvattnet i Tallberga
Gislaveds kommun logotyp

Övergången från matdistribution till hemhandling pågår

Senast uppdaterad 18 september 2025

Under våren beslutade socialnämnden att ersätta matdistributionen med insatsen hemhandling – hjälp med inköp av dagligvaror. Förändringen innebär att de brukare som idag får ett mål varm mat levererat hem i stället kommer att få beställa mat från matbutik och få den levererad.

Läget just nu

Sedan april har socialförvaltningen successivt följt upp beslut om matdistribution. Antalet brukare som har matdistribution har sedan dess minskat från 312 till drygt 200 personer.

Sedan den 1 september pågår ett mer koncentrerat arbete med att ompröva besluten. Det genomförs område för område i följande ordning: Hestra, Burseryd, Smålandsstenar, Reftele, Anderstorp och Gislaved.

Du behöver inte göra något själv

Du som idag får ett mål varm mat hemlevererat kommer att fortsätta få det som vanligt tills en handläggare hör av sig. I samband med uppföljningen kan ditt beslut komma att ändras och i vissa fall ersättas med hemhandling – det vill säga att du får hjälp med att handla hem de måltider du själv väljer.

Brukare som behöver specialkost av medicinska skäl, till exempel konsistensanpassad mat eller allergikost, berörs inte av förändringen. De kommer även fortsättningsvis att få matdistribution.

Så fungerar hemhandling

Matbutikerna i kommunen erbjuder ett brett och varierat utbud av kylda och frysta måltider. Det går också att beställa fler måltider för olika tillfällen, till exempel kvällsmat. Det innebär att brukaren själv i större utsträckning kan påverka både när och vad man vill äta.

Kommunen har valt att inte upphandla en enskild leverantör, utan i stället värna om brukarnas valfrihet och samtidigt främja lokala butiker runt om i kommunen.

Förbättringar och anpassningar

För att övergången till hemhandling ska bli trygg och fungera i vardagen pågår flera insatser.

Utbildning inom nutrition

Kompetensutvecklingen av personalen är påbörjad och fortsätter. I oktober hålls en heldagsutbildning för kostombud inom hemtjänsten med fokus på hälsosamma matvanor, kostråd för äldre och munhälsa. Dessutom får medarbetare under hösten ta del av en föreläsning som handlar om bra mat för äldre.

Samarbete med leverantörer och butiker

Dialogen med matbutikerna fungerar väl. Tillsammans arbetar vi för att göra det lättare att hitta praktiska lösningar i vardagen, liksom att anpassa utbudet vid behov.

Rådgivning kring bra matvanor

Att ge råd om kost och näring är en naturlig del av socialförvaltningens arbete. Råden utgår alltid från den enskildes behov och situation.

Trygg bemanning och flexibilitet

Socialförvaltningen arbetar löpande med att säkra rätt bemanning och kompetens. Utbildningsinsatserna, exempelvis inom nutrition bidrar till ökad trygghet för brukarna. Vi ser kontinuerligt över leveranstider och gör undantag vid behov, så att rätt hjälp kommer i rätt tid. Ett undantag kan exempelvis röra sig om en brukare som blir utskriven från sjukhus, och är i behov av hjälp med inköp.

Uppföljning av de äldres mående

Socialförvaltningens enhet för myndighet, vård och omsorg följer regelbundet upp den enskildes insatser för att säkerställa levnadsförhållandet och för att anpassa stödet efter varje persons situation och behov. Detta gäller också förändringen av matdistribution.

Inför övergången har kommunen genomfört en risk- och konsekvensanalys för att identifiera vilka risker och nyttor förändringen kan innebära för de äldre. De risker som framkommit i analysen hanteras inom verksamheten, vilket innebär att det finns en plan för att följa upp och agera på sådant som kan påverka de äldres mående negativt.

Relaterad information

Matdistribution ersätt av hemhandling - publicerad 1 juli 2025

Förändringar väntas efter beslut i socialnämnden – publicerad 27 mars 2025

Informationssida om matdistribution

Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09:00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-fredag 9.00-16.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag samt afton är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.