
Ett rum som ska kännas som en dröm att jobba i, det hittar du på Sörgårdsskolan!
Ett rum för alla
Senast uppdaterad 27 maj 2025
På Sörgårdsskolan har man under några år målmedvetet jobbat för att skapa ett rum dit alla barn kan gå för att få en optimal lärmiljö. Men hur startade idén om rummet, egentligen?

Detaljer som gör helheten.
Rummet kallas Drömmen
När rektor Emanuela Stankovic jobbade som lärare och förstod hur stor roll pedagogen, den psykosociala miljön och den fysiska miljön spelade så började hon fantisera om ett rum som var utformat med eleven i fokus. Ett rum där eleverna kunde få vara sitt bästa jag.
-De barn vars behov inte möts inne i klassrummet, dem vill vi ge en chans i det här rummet och det är därför vi kallar det för Drömmen, berättar Emanuela.
Små detaljer är viktiga
Ibland underskattar vi de små detaljerna, hur mycket de kan påverka helheten. Det gäller att veta vad hjärnan behöver för att fungera som bäst. Det fysiska, det psykiska, allt samspelar. Bara en sådan detalj som färgerna har tagit lång tid att bestämma för att det ska bli riktigt rätt. Eftersom det var tänkt att bli ett rum för att nå det lilla extra så lät man det ta tid.

Annelie Bjurbäck och Emanuela Stankovic diskuterar framtiden.
Öppet för alla
Emanuela berättar, tillsammans med Annelie Bjurbäck utbildad stödpedagog, om rummets olika möjligheter. Med hjälp av gardiner på skenor i taket kan man skapa rum i rummet. Det finns väldigt lite stimuli och alla färger går i samma skala. Tanken är att det ska finnas något för alla, en vrå att skärma av sig i, arbetshörnor där man kan jobba med uppgifter. Det kan vara en halvklass, en mindre grupp elever eller en och en. Det kan vara någon som är ledsen som behöver en stund i sacco-säcken, det kan vara en grupp som behöver lite extra stöd i matematik och ibland kan till och med personalen ha behov av rummet.

Allt spelar roll, från hur man hanterar instruktioner till hur man hanterar tid.
En gemensam vision
Det var på ett medarbetsamtal som Annelie och Emanuela insåg att de hade samma dröm för sina elever och efter det har de arbetat tillsammans mot ett gemensamt mål. Rummet har byggts upp under två års tid. Eftersom det är stora investeringar så har de fått ha tålamod för att kunna köpa in saker då och då. Det har också varit svårt att veta vilka möbler de ska satsa på, vilka behov kommer finnas?
-Vi har till och med skådespelat inne i rummet ibland för att räkna ut vad vi kommer behöva, skrattar Emanuela.

Beroende på behov är rummet inrett med olika sorters arbetsplatser.
Allt blir möjligt här
Skolan har kunnat utnyttja rummet för undervisning det senaste läsåret. Det har varit mest en till en men målet är att vi ska kunna ta in grupper i rummet, precis som vi gjort idag, berättar stödpedagog Annelie.
-I rummet kan eleverna få visa saker som de inte klarar att visa i det vanliga klassrummet. Här har eleverna lättare att prata, de har lättare att jobba, sägre hon.
Vi kan göra nationella prov med de elever som behöver det eller förbereda dem inför nya arbetsområden, utflykter med mera. Det är verkligen en ynnest att få jobba på detta sätt. Oavsett vilka elever jag tar med in i rummet, antingen de har lätt för skola eller om de tycker att det är tufft, så älskar alla att vara här. Rummet är inte vikt för en specifik grupp av elever utan man utgår från vem som har behov i nuläget, flexibilitet är nyckeln.
-Alla går ned i varv här inne och njuter verkligen av att vara här, ler Annelie.

Eleven sitter uppkrupen med en filt och löser en tipspromenad som hen har på lärplattan.
Även rektor pausar här
Alla på skolan pratar så gott om rummet och många vuxna som är i rummet märker hur stor skillnad det gör att vara här, hur lugn man blir och vilken avslappnad miljö det är.
-Ibland går jag själv hit och sätter mig på cykeln när jag behöver tänka en stund. Jag kan till och med ta med datorn, sätta mig på cykeln och besvara mejl, säger Emanuela.

En del har mycket energi i kroppen och gör av med den medan de jobbar.
Specialanpassade möbler
Möblerna är specialanpassade med tyg i dova färger och mjuk stoppning för att skapa en ljudisolerande miljö. Eleverna kan krypa in här och där för att hamna i en egen bubbla en stund. Att sätta sig i den fyrkantiga fåtöljen är en speciell upplevelse. Så fort man sätter sig i den och lutar sig bakåt så blir alla ljud väldigt dova och man känner sig omsluten. Den har både väggar och tak för att förstärka ljudisoleringen och känslan av ett eget krypin.

Specialanpassade möbler bidrar till stämningen i rummet.
Det finns en lampa som projicerar stjärnor i taket. Det känns som att man är i rymden, säger en elev.
-Jag älskar det här rummet så mycket så jag önskar att det var hela mitt hus. Man får mer lugn och ro, berättar en annan elev.
Allt har en tanke
Rummet är till för att sålla intryck, samtidigt som man behöver stimulera hjärnan med intryck. Det där är en fin balans. Men lampan som projicerar en stjärnhimmel stimulerar hjärnans synintryck på ett behagligt och balanserat sätt, både genom färg på stjärnhimlen, storlek på stjärnorna och hur snabbt de rör sig. Det blir inte en överbelastning utan en stimulans på ett balanserat sätt.

Det är bara de gröna hörselskydden som stör, skrattar rektor Emanuela.
-Det enda som stör är Peltor-hörlurarna, de gick inte att få i någon annan färg än limegrön, skrattar Emanuela.