Gislaveds kommun logotyp
Foto på tre pedagoger framför Bureskolan

Charlotte Rosenqvist, Kristian Sandli och Sabina Nilsson som alla jobbar på Bureskolans fritidshem. Här med en fin present från föräldraföreningen.

Stolta fritidshem i Sydvästen

Senast uppdaterad 19 juni 2025

Vad är fritidshemmets dag och hur jobbar man på några av våra fritidshem i kommunen? Pedagog Gislaved besökte både Bureskolans och Klockargårdsskolans fritidshem för att ta reda på detta.

Det började egentligen med ett tips från en mycket stolt rektor:

– Jag har två fritidshem i Sydvästen som förtjänar uppmärksamhet. De är olika men har på var sitt håll jobbat fram en fantastisk miljö för våra elever, berättar Johanna Björk, biträdande rektor på Bureskolan och Klockargårdsskolan.

Fritidshemmets dag

Fritidshemmen pausade förberedelserna inför firandet av Fritidshemmets dag för att berätta om sin verksamhet. Men vad är Fritidshemmets dag?

Dagen instiftades 1986 av Sveriges Fritidspedagogers Förening, som var en föregångare till Sveriges Lärare. Syfte var att lyfta fritidshemmens betydelse. På dagen blandas roliga aktiviteter och spännande upptåg som lyfter fram det allra bästa med fritidshemmets verksamhet.

Bureskolans fritidshem

Bureskolans fritidshem firade dagen med korv med bröd, glass, popcorn, dans, såpbubblor, 5-kamp, lekar och annat kul. Föräldraföreningen överraskade med en fin present och en ballongbåge. Eleverna njöt verkligen under eftermiddagen.

Fritidshemmet har under några år haft ganska trista siffror i elevenkäten, ett barnantal som sjunkit och negativt prat om fritids. Men med gemensamma krafter och ett målinriktat arbete har man vänt denna trend. Barnantalet går nu stadigt uppåt och enkäten visar strålande resultat.

Hur skapade man förändring?

När Pedagog Gislaved träffar personalen på fritids så frågar vi vad de tror att vändningen beror på? De berättar att de fått ny personal och att de började om i det systematiska kvalitetsarbetet (SKA). De raderade alla gamla planeringar, rutiner och strukturer, började om från början och skapade nytt.

– Vi funderade mycket på ”Varför gör vi det vi gör?” Vi följer läroplanen men kommer vi någonstans? Vi måste göra något annat om vi ska få någon skillnad, förklarar Kristian.

Personalen började med att göra eleverna mer delaktiga, de pratade med dem ännu mer. Frågade vad de önskar, fångade upp deras inspel och funderingar. Utifrån det kom de fram hur de skulle bygga sitt fritids. Så fort eleverna tipsar eller berättar om något antecknar personalen det och tar med det i arbetet framåt. Man gjorde också ett stort arbete med rutiner och strukturer på fritidshemmet. Nu vet barnen vad som händer varje vecka och rutinerna sitter på ett helt annat sätt.

– Vi har hållit våra rutiner varje vecka och det funkar så bra, det är jag stolt över, säger Sabina.

Foto på tre pedagoger som sitter och planerar.

Lotta, Sabina och Christian lägger ned arbete på att skräddarsy planeringen till sitt fritidshem.

Så här organiserar man sin vecka - En struktur som eleverna känner igen!
VeckodagAktivitet

Måndag

Skogen hela eftermiddagen med mellis utomhus.

Tisdag/Onsdag

Halva gruppen har fysisk aktivitet och halva har kreativt arbete, man byter dagen efter.

Torsdag

Städdag - Alla hjälps åt att städa både ute och inne. Något som alla elever lärt sig att uppskatta.

Fredag

En lugnare dag. Ofta olika lekar och spel.

Foto på popcorn-gräs i fönstret.

Popcorn-gräset livar upp i fönstret.

Tydlig struktur skapar lugn

Varje fritidsdag börjar också på samma sätt. Man kommer till fritids, sätter sig ned, får en frukt och sedan lyssnar alla tillsammans på Enya – Only time. Det har blivit en magisk stund.

– Vi är dessutom en trygg grupp med vuxna i personalen, vi är sammansvetsade och vill åt samma håll, berättar Lotta.

I framtiden

Fritidshemmet har en dröm! Att ha en klubb på fritids som lockar de äldre eleverna är något man gärna vill göra verklighet av. Men ett steg i taget.

Avslutningsvis säger en av pedagogerna:

– Jag vill också lyfta våra elever, de är fantastiska. De hjälper oss att lyckas, säger Christian.

Viktiga delar för att lyckas enligt Bureskolans fritidshem

  • Tydlighet och struktur
  • Bygga relationer
  • Inkludera eleverna
  • Ha kul tillsammans

Klockargårdsskolans fritidshem

Foto på tre pedagoger framför skolan.

Cecilia "Cilla" Johansson, Elisabeth Sundberg och Anna-Lena Jansson framför Klockargårdsskolans fritidshem.

Nybyggda lokaler i Broaryd

I Broaryd på Klockargårdsskolans fritidshem har man precis flyttat in i helt nybyggda lokaler.

– Barnen tycker att det luktar vårdcentral, berättar Lalla med ett leende.

På skolan går drygt 80 elever varav 45 av dem är inskrivna på fritids. Mer än halva skolan går alltså på fritids, även elever från åk 4 och 5 vilket är ovanligt. Det är tydligt att barnen i Broaryd vill vara på fritids.

Men vad är det som skapat denna oemotståndliga miljö?

– Vi är ett Dreamteam, vi vill åt samma håll, ler Cilla.

– Och kompletterar varandra. Om någon får en snilleblixt, då hakar vi på, berättar Elisabeth. Vi är inte så principfasta utan vi tar bollar på uppstuds och det blir bra för vi vill alla åt samma håll.

– Vi är samma skrot och korn, jag har gått på kryckor i två månader, många hade varit sjukskrivna men vi har kunnat jobba ihop ändå. Vi bytte lite arbetstider och fick det att funka, vi är flexibla och har roligt tillsammans. Man vill helt enkelt inte vara hemma, skrattar Lalla.

Ett foto på byggnaden med en skylt utanför dörren där det står "fritidshemmets dag".

Dagen till ära var det Fritidshemmets dag!

Förberedelser gav utdelning

I höstas fick de veta att det skulle bli en tung höst med en stor och utmanande elevgrupp, de var ganska nervösa faktiskt. Det skapades katastrofplaner och hade stenhård struktur under höstterminen. Frukten av det arbetet kan fritidshemmet skörda nu. Nu kan personalen slappna av och vara lite mer spontana. Dessutom hade de en flytt mitt under brinnande verksamhet under hösten, så en tuff grupp och flyttarbete samtidigt. Det var en ansträngande period men de gjorde det tillsammans.

– Det spelar så stor roll vilka man jobbar med, man peppar varandra och vet att när jag inte orkar då orkar någon annan. Det finns alltid någon som har min rygg, berättar Elisabeth.

Eleverna har inflytande

Barnen är med och bestämmer innehållet på det som sker på fritids. Personalen försöker variera variera sig och ha kul, både tillsammans med barnen och de vuxna tillsammans. Alla förmiddagsraster har man rastaktiviteter. Det är ett projekt man har tillsammans med eleverna på skolan. Eleverna ansöker om att vara rastvärdar och är det sedan under hela terminen. Det är elever från åk 3 och uppåt. I år är det till exempel 7 av 10 elever i åk 6 som är med och håller i rastaktiviteter. I och med att skolgården fortfarande är avspärrad på grund av byggnation så blir det väldigt bra när det alltid finns rastaktiviteter. Elisabeth är med som ett stöd, plockar fram det som behövs till lekarna som eleverna bestämt.

– Här leker barnen fortfarande på rasterna, säger Elisabeth.

Foto på en blomma gjort av plastprälor.

Kreativt skapande är en del av fritidsverksamheten.

Den lilla skolan har nära till allt

Fritidshemmens uppdrag är att hjälpa eleverna att utveckla sina lekar och i Broaryd har man haft väldigt mycket kojbygge. De har också en fantastisk utemiljö. Nära till sjön, skogen är nära, hembygdsparken är bara en snabb promenad till bort. En lyxig miljö att jobba i.

– Vi kan höra många andra som har möjlighet att åka på saker som vi inte kan göra, men vi kan gå till skogen, vi kan elda, sitta och tälja, fiska och många andra saker, förklarar Lalla.

I och med att det är ett litet samhälle och en liten skola så skapar det närhet. Personalen öppnar och stänger med förskolan och det gör att de känner de yngre barnen redan innan de börjar på fritids – det blir en stor fördel!

Viktiga delar för att lyckas enligt Klockargårdskolans fritidshem

  • Ha roligt tillsammans, både vuxna och elever
  • Jobba för ett samarbete med hela skolan
  • Struktur och tydlighet

Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09:00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-fredag 9.00-16.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag samt afton är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.