Gislaveds kommun logotyp

Kontaktcenter

Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00

Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan

Samhällsutvecklingsförvaltningen

Sedan 2023 samlas de verksamheter som bidrar till attraktivitet, samhällsutveckling samt goda boende- och livsmiljöer i samhällsutvecklingsförvaltningen. Nu skapas en ny organisation för samhällsbyggnadsprocessen för att ytterligare möta behovet.

Ökat helhetsperspektiv

Bildandet av samhällsutvecklingsförvaltningen 2023 innebar att delar av tidigare avdelningen för hållbar utveckling, delar av Fastighets- och serviceförvaltningen, Bygg- och miljöförvaltningen, Tekniska förvaltningen, Kulturförvaltningen, Fritidsförvaltningen samt kostorganisation och musikskola samlades under samma tak. Det här betydde ett ökat helhetsperspektiv på uppdraget och verksamheten med fokus på boende, besökare och näringsliv i kommunen. Förvaltningens mål är att arbetet alltid ska vara till nytta för kommunens egna verksamheter samt för boende, besökare och näringsliv.

Tillsammans för kundens bästa

För att kunna behålla god service till kommunens invånare behöver vi vända befolkningskurvan och öka kommunens tillväxt. Samtidigt vill vi ha en kommun som är trevlig och attraktiv att bo, leva och verka i. För att klara av utvecklingen, med ekonomisk hållbarhet som en utmaning, behöver vi hitta nya sätt att arbeta tillsammans. Vi utgår alltid från kunden och bygger gemensam kultur, värderingar och förhållningssätt för att kunden ska få bästa möjliga möte med kommunen.

Nya arbetssätt och förväntade effekter

Med nya arbetssätt utvecklar vi vårt gemensamma arbete för en trakt med god tillväxt. Inom samhällsbyggnadsprocessen betyder det bland annat att jobba ännu mer tillsammans och i enhetliga processer, samt att ha en hel kedja från strategisk planering till genomförande och användande och drift. Det innebär också att göra uppföljning inklusive analys till en viktig del av vårt kvalitetsarbete. Vi skapar kapacitet för större uppdrag och bygger styrka tillsammans med andra kommuner i samarbeten som gör oss till en spännande arbetsmarknadsregion och säkrar kompetensförsörjning. Med ökad kostnadsmedvetenhet och genomförandekraft fortsätter vi att utveckla kommunen hållbart.

Ny organisation i samhällsbyggnadsprocessen

Under 2024 skapas en ny organisation för samhällsbyggnadsprocessen. Det innebär att de verksamheter som bildar samhällsbyggnadsspåret i förvaltningen; staben (tidigare hållbar utveckling) och avdelningarna bygg- och miljö, tekniska, vatten- och avlopp samt fastighet organiseras om för att möta behov och uppdrag. Tillsammans blir de här verksamheterna fem nya avdelningar; Avdelningen för planering, Avdelningen för projekt och genomförande, Avdelningen för bygg och miljö, Avdelningen för användande och drift samt Avdelningen för styr och stöd (kvalitet och utveckling).

Avdelningen för planering

Avdelningen ska säkerställa en samordnad planering från strategisk planering och tidiga skeden till konkreta projekt- och åtgärdsplaner samt detaljplaner.

Avdelningen för projekt och genomförande

Avdelningen ska säkerställa ett samlat och effektivt arbetssätt
för att genomföra projekt till nytta för kommunens egen verksamhet samt för boende, besökare och näringsliv.

Avdelningen för bygg och miljö

Avdelningen ska bedriva en rättssäker myndighetsutövning i enlighet
med plan- och bygglagen, miljöbalken, livsmedelslagen och alkohollagen.

Avdelningen för användande och drift

Avdelningen ansvarar för att kommunens anläggningar, fastigheter, mark, infrastruktur och offentliga rum tas om hand, drivs och underhålls med ett kund- och användandeperspektiv i fokus.

Avdelningen för styr och stöd (kvalitet och utveckling)

Avdelningen är förvaltningsgemensam och ska säkra en god samordnad ledning och styrning samt planering och uppföljning av förvaltningens hela verksamhet.

Förvaltningschefen förklarar den nya organisationen

Följ länken till webbnyheten där samhällsutvecklingschef Jenny Axelsson förklarar förändringen och hur hon ser på den nya organisationen.

Fem frågor och svar för dig som vill jobba som chef i samhällsutvecklingsförvaltningen

Är du intresserad av att jobba med samhällsutveckling? Jenny Axelsson svarar på fem frågor till dig som funderar på att söka jobb som chef på Samhällsutvecklingsförvaltningen.

Sidans innehåll senast uppdaterat:

Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.



Annat innehåll du kanske är intresserad av

Hitta på sidan



Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

12.30-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-Fredag 9.00-16.00

Onsdag 27 november stänger receptionen klockan 15.

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.